Sunday, December 14, 2008

Oxford! 3 Hari Lagi

Selamat tinggal Oxford

Ahad 14hb Disember 2008. 3 hari lagi saya akan kembali ke tanahair selepas 33 hari melancong di Oxford United Kingdom. Walaupun hanya datang ke Oxford lebih kurang sebulan rindu rasanya nak balik ke Malaysia, rindu pada anak2, rindu pada rumah, rindu pada motorsikal dan kereta saya serta rindukan rutin harian hidup yang sempurna di Malaysia.

Saya memang jaguh kampung. Sehingga ke saat ini saya masih tak percaya dan tidak tergambar perasaan bagaimana saya boleh bermukim di Oxford dan meninggalkan kerjaya dan kehidupan di Malaysia selama 3 tahun 4 bulan. Bukannya saya tak gembira dan bersyukur kerana diberi peluang untuk berada di UK, cuma kalau diberi pilihan saya lebih suka berada di Malaysia dengan rutin harian normal saya. Kini bila saya dah pulang ke Malaysia dan kembali bercuti di sini selama sebulan lebih, saya tetap memilih kehidupan di Malaysia. Sekiranya ditaqdirkan Allah swt suatu hari nanti saya ditawarkan biasiswa untuk menyambung pengajian di UK, insyaAllah rasanya saya tidak akan menerima dan saya akan menyambung pengajian saya hanya di Malaysia. Melainkan sudah tertulis di Luh Mahfuz yang saya akan belajar di UK.

Saat yang paling manis bagi saya di Oxford ialah saat2 bersama keluarga. Banyak kenangan manis kami di sini, samaada di rumah, di tempat kerja, di sekolah anak2, semasa berjalan2 di Oxford dan juga apabila melancong di United Kingdom dan Eropah. Bersyukur saya kerana dikurniakan ni'mat yang besar ini. Saya juga amat terharu apabila mengenangkan saat2 saya melakukan kerja2 separuh masa di Oxford di samping tugas2 sepenuh masa menguruskan rumahtangga dan anak2.

Alhamdulillah. Saya telah diberi peluang kedua olehNYA walaupun tanpa apa2 perancangan awal untuk saya kembali ke Oxford. Namun dipendekkan cerita saya datang kembali ke Oxford untuk menemani isteri di sini dan dapat saya menjadi pelancong di Oxford. Sebak rasanya saya apabila mengenangkan ni'mat ini. Sepanjang saya berada di sini untuk kali kedua saya banyak mengenang kembali kenangan2 saya dan keluarga di sini, rasa nak menangis pun ada. Gembira dan sedih apabila mengenang kembali saat2 suka dan duka kami di Oxford selama 3 tahun lebih.

Sepanjang saya di sini saya telah melawat semua tempat yang pernah kami menetap dan tempat2 kerja saya dan isteri serta sekolah anak2 kami. Setiap kali saya melalui atau pergi ke kawasan yang pernah kami tinggal, bekerja dan sekolah anak2, saya tidak dapat menahan perasaan sebak saya sehingga saya tidak mampu untuk berkata2 dan apa yang mampu saya keluarkan dari bibir saya hanyalah kata2 syukur alhamdulillah berkali2 tanpa henti sepanjang perjalanan saya kerana saya diberi peluang olehNya mampu melihat semuanya untuk kali kedua.

Yang paling membuat saya sebak dan terharu ialah apabila saya melawat dan mengimbas kembali kenangan2 di tempat2 kerja saya iaitu bermula di Radcliffe Infirmary Hospital ( 2 bulan setengah ), Oxforshire Music Service and Bayards Hill Primary School ( 3 tahun ), Bicester Village ( 6 bulan ) dan Pharmacology Department Oxford University ( 2 tahun ). Inilah tempat2 dan tempoh2 saya bekerja secara separuh masa di Oxford UK dan di sinilah saya mencapai kejayaan menghasilkan 'wang besar' untuk saya sekeluarga. Hasilnya dapatlah saya membeli 3 buah kenderaan, membeli sebidang tanah lot banglo di Kelantan, mengubahsuai rumah kami di Dengkil, perbelanjaan untuk menunaikan haji dan umrah, perbelanjaan untuk ke majlis konvokesyen isteri di Oxford ( insyaAllah pada tahun 2010 ), menggunakan barangan2 dan pakaian2 yang berjenama terkenal dan dengan 'wang besar' ini juga dapatlah saya dan isteri menghantar anak2 ke sekolah agama swasta yang berprestij.

Semuanya bukan senang untuk dicapai. Banyak usaha dan pengorbanan yang perlu dilakukan. Tapi sekiranya seseorang itu tidak sanggup untuk melakukan pengorbanan maka susah baginya untuk mencapai kejayaan yang besar dalam hidup. Dan satu lagi kunci kejayaan kami ialah perancangan awal yang betul dan tersusun serta disiplin yang tinggi dalam hidup. Tetapi yang paling penting ialah dalam apa jua yang kita lakukan mesti meletakkan Allah SWT dan Islam di hadapan tanpa apa2 kompromi samaada dalam kehidupan berkeluarga, berkerja atau sumber kewangan, perancangan hidup, bermasyarakat dan lain2. InsyaAllah saya akan berkongsi pengalaman dan idea2 saya bagaimana untuk hidup di Oxford dan pulang dengan kejayaan besar dalam tulisan saya yang seterusnya.

3 hari lagi saya akan pulang ke Malaysia bersama isteri dengan perasaan yang sedih, terharu bercampur gembira. Saya juga akan pulang ke tanahair dengan perasaan yang amat berpuas hati dan penuh kesyukuran kerana saya telah diberikan peluang kedua yang amat bernilai ini oleh Allah SWT. Astaghfirullahal 'Azhim.

InsyaAllah dalam tulisan saya yang akan datang saya akan rakamkan penghargaan dan terima kasih saya kepada semua sahabat dan kenalan yang telah menjadikan percutian saya di Oxford sebagai satu kenangan yang indah yang tidak akan saya lupakan sepanjang hayat saya.

Wassalam