Tuesday, December 02, 2008

Kembali ke Dunia Blog

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh......

Setelah sekian lama saya menyepi dari dunia blog, kini saya berazam untuk kembali dengan semangat dan sentuhan tulisan yang berbeza, insyaAllah. Kali ini saya akan menulis mengikut minat dan rentak Habibullah Ali bukan lagi Ustaz Habib.

Blog saya bermula pada tahun 2006 dengan nama Sekilas Ustaz Habib dimana saya mengisi penulisan di blog ini dengan tazkirah2 khusus untuk rakan2 di Oxford UK dan juga bekas2 pelajar saya di Malaysia amnya. Namun berdasarkan muhasabah yang saya lakukan dari masa ke semasa, penulisan begitu saya rasa sudah tidak releven bagi saya kerana saya mengambil sikap untuk tidak membicarakan tentang keagamaan melalui internet yang mana pembacanya saya tidak tahu siapa dan latarbelakang mereka. Ini kerana apabila berlaku silap faham dan kesalahan2 lain maka ia tidak dapat dibetulkan dengan cara yang mudah kerana perbincangan ilmiah secara maya bagi saya tidak menepati maksud pembelajaran dan diskusi ilmu yang hakiki. Tepat sekali bila Islam mewajibkam muslim berguru bila belajar ilmu jika tidak maka syaitanlah gurunya.

Namun saya tidak menafikan kelebihan yang ada melalui penyebaran dakwah secara maya ini. Cuma saya rasa ia lebih sesuai dilakukan oleh ulama' yang betul2 pakar agar tidak berlaku silap faham dan kesalahan fakta dan hukum juga dapat menjadi rujukan dan pegangan bagi muslim yang membaca. Bagi saya seorang guru agama di sekolah menengah rasanya belum layak untuk berada di dalam penyebaran dakwah dan perbincangan ilmu secara maya ini. Cukuplah sekiranya saya berdakwah dengan cara saya di sekolah2, masjid2, dewan2 dan di mana sahaja saya diperlukan. Biarlah saya mengajar murid yang saya tahu dan zahir di depan mata dari saya mengajar murid yang saya tak nampak dan tak tahu siapa yang belajar dengan saya. Saya lebih selesa dan tenang begini.

Selepas saya mengurangkan penulisan tazkirah, saya lebih fokuskan kepada penulisan tentang kisah hidup saya, pengalaman saya dan keluarga di perantauan dan apa sahaja yang saya minat untuk menulis tanpa menghadkan pada skop2 tertentu. Akhirnya saya berhenti menulis pada Bulan Januari 2008 bagi menumpukan perhatian kepada pengurusan hidup kami sekeluarga. Kini saya kembali dengan niat untuk terus mengasah bakat penulisan saya yang tak seberapa ini dengan menulis apa sahaja yang saya minat dan apa sahaja yang saya nak simpan sebagai satu kenangan peribadi saya dan keluarga. Terima kasih kepada sesiapa sahaja yang saya dan keluarga kenali maupun tidak kerana sudi membaca dan terbaca blog peribadi saya ini.

Azam utama saya dalam penulisan blog ini hanya satu, iaitu untuk mengasah keupayaan menulis saya dengan harapan dan cita2 agar suatu hari nanti saya mampu menulis buku pertama saya yang dapat dicetak oleh sebuah syarikat buku seterusnya dapat dipasarkan dan dijual kepada masyarakat Malaysia. Buat masa ini saya hanya mampu membina angan2 sahaja. Biarlah taqdir menentukan segala2nya.

Wassalam