Wednesday, December 10, 2008

E 200K Elegance

Mercedes Benz

E 200 Kompressor

Elegance

Masih 'Menggoda dan Menggiurkan'

Mesti pembaca masih ingat dengan kereta yang saya beli dan pakai di Oxford. Mercedes ini telah saya sekeluarga guna di UK selama 1 tahun 6 bulan. Alhamdulillah kereta saya telah selamat sampai di Malaysia dengan melalui pelbagai prosedur yang biasa ditempuhi oleh sesiapa sahaja yang telah berjaya membawa balik kereta dari luar negara ke negara kita.

Memang rumit dan letih apabila mengenangkan prosedur membawa balik kereta dari luar negara ni. Tapi kami kurang berdepan dengan masaalah dan kerenah kerana kami menggunakan agen sepenuhnya dalam semua urusan sehinggalah kereta itu layak berjalan di atas jalan raya Malaysia. Bermula dari Oxford dengan agen perkapalannya hinggalah agen yang membawa masuk kereta ke Malaysia, seterusnya agen lain pula untuk keluarkan kereta dari Pelabuhan Klang dan akhirnya agen lain lagi untuk semua prosedur di Puspakom dan JPJ sehinggalah nombor plat di gantung di kereta kami.

Walaupun semuanya agen yang lakukan dan kami hanya menyediakan wang untuk membayar mereka dan hadir apabila kami diperlukan oleh agen2 tersebut, ia masih memenatkan kami. Bayangkanlah proses yang terpaksa dilalui oleh mereka yang melakukannya sendiri. Ditambah lagi dengan keadaan isteri saya yang mengejar masa untuk kembali ke Oxford dan saya yang telah mula kembali bekerja di sekolah.

Setelah semua urusan selasai maka kami telah membuat pengiraan kos kereta tersebut dari UK sehinggalah ke Malaysia. Selepas selasai Hari Raya puasa yang lepas bapa mertua saya telah datang ke rumah saya dan melihat kereta tersebut dan beliau berpuas hati dengan keadaan kereta dan kosnya lalu bersetuju untuk membeli kereta saya dengan menanggung semua kos yang telah saya habiskan ke atas kereta ini. Jika dikira dengan harga kereta ini di pasaran semasa kereta ini di Malaysia, bapa mertua saya masih untung sebanyak RM 40 ribu.

Akhirnya kereta Mercedes Benz E200K Elegance ini telah sah menjadi milik mertua saya pada bulan November 2008 yang lepas. Nampaknya kereta yang saya beli ini memang rezeki dia dan memang telah ditaqdirkan untuk bapa dan ibu mertua saya. Jenis kereta dan semua spesifikasi kereta ini adalah mengikut minat dan pilihan saya kerana mengikut plan asalnya saya yang akan menggunakan kereta ini di Malaysia.

Tetapi oleh kerana saya ini seorang peminat kereta, saya selalu bertukar2 kereta dari dulu hinggalah sekarang. Jadi lebih baik mertua saya yang pakai dan saya dapat melihat kereta ini lebih lama. Kalau saya yang memilikinya mungkin selepas dua tahun saya akan menjualnya kerana saya lebih minat untuk menggunakan kereta2 model yang terbaru. Lagipun sudah hampir dua tahun saya memandu kereta ini dan telah menjelajah satu UK dengan kereta ini. Dapatlah saya pengalaman memiliki dan memandu Mercedes Benz

Tunggu tulisan saya yang seterusnya untuk membaca dan melihat gambar2 kenderaan saya di Malaysia.

Wassalam