Tuesday, December 02, 2008

Merantau di Oxford England Selama 3 Tahun 4 Bulan

Akhirnya saya kembali ke Tanahair Malaysia pada 01hb September 2008 setelah berada di Oxford UK selama 3 tahun 4 bulan bermula pada 01hb Mei 2005 yang lalu. Lama juga saya di Oxford. Banyak sungguh pelajaran dan pengalaman yang saya dapati dan tempuhi sepanjang tempoh tersebut. Berbagai kisah suka dan duka kami sekeluarga di United Kingdom. Namun apa sahaja pengalaman yang saya lalui semuanya membuatkan saya semakin matang dan lebih berkemampuan dalam menghadapi cabaran2 yang mendatang terutamanya di Malaysia.

Tak dapat saya gambarkan betapa seronoknya saya apabila dapat kembali ke Malaysia terutama apabila saya dapat kembali bertugas di sebuah sekolah menengah di Malaysia. Juga bertambah seronok apabila anak2 kami akan memulakan persekolahan mereka di Malaysia pada bulan Januari 2009 nanti. Ditambah lagi kegembiraan ini dengan jumlah 'wang besar' yang saya sekeluarga kumpulkan di sini dan berjaya kami bawa balik ke Malaysia untuk ditukar dengan Ringgit Malaysia. Dikesempatan yang lain saya akan menulis bagaimana kami belanjakan 'wang besar' ini di Malaysia.

Namun disebalik keseronokan kami, ada harga yang tinggi yang perlu kami bayar iaitu 'sebuah perpisahan'. Isteri saya yang masih belum menghabiskan pengajian PHDnya perlu berada di Oxford University selama 6 bulan lagi dan dijangka tamat pada bulan April 2009. Sebab utama kami kembali ke Malaysia adalah kerana cuti tanpa gaji yang diberikan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia kepada saya telah pun habis dan saya perlu melaporkan diri segera ke Pejabat Pelajaran Selangor. Maka bermulalah perpisahan kami selepas Eidilfitri yang lepas. Saya sudah pun mula bertugas pada 04hb September 2008 di kajang/Bangi Selangor, isteri telah kembali ke Oxford untuk meneruskan perjuangan beliau pada 11hb Oktober 2008 dan kami bernasib baik kerana mertua saya boleh menjaga anak2 kami selama 3 bulan sehinggalah saya akan menjaga mereka sepenuhnya apabila mereka mula bersekolah di Sri Ayesha School, Bandar Baru Bangi pada bulan Januari 2009 nanti.

Kini musim cuti penggal akhir sekolah di seluruh Malaysia. Pada 14hb November 2008 yang lepas saya telah terbang ke Oxford untuk menemani isteri saya. InsyaAllah saya akan kembali ke tanahair bersama2 dengan isteri yang akan bercuti selama 6 minggu di Malaysia pada 17hb Disember 2008. Kami memilih tarikh ini kerana saya terpaksa menghadiri mesyuarat rasmi sekolah pada 20hb Disember 2008 sebagai persiapan pihak sekolah sebelum penggal persekolahan 2009 bermula. Kami juga perlu membuat persiapan kelengkapan sekolah anak2 sebelum tahun baru bermula dan saya dan isteri terlalu merindui putera dan puteri kami.

Nampaknya tahun ini walaupun Eidulfitri kami sambut di Malaysia, Eiduladha kami masih menyambutnya di sini, namun tidaklah meriah kali ini kerana anak2 bersama dengan atuk dan nenek mereka di Terengganu dan isteri saya pun sedang bertungkus lumus belajar sebelum beliau balik bercuti di Malaysia. Namun dengan adanya keluarga sahabat2 saya yang masih tinggal di Oxford maka kuranglah kesunyian saya di sini. Terima kasih kepada sahabat2 sekeluarga yang telah pun membuat majlis jamuan makan baru2 ini, terhibur hati saya dan isteri. Kami amat menghargai apa yang sahabat2 telah lakukan. Terima kasih semua.

Selama 34 hari saya akan berada di Oxford. Kehidupan saya di sini sangat mudah dan ringkas, maklumlah hanya kami berdua sahaja tanpa anak2. Isteri hanya menyewa sebuah bilik besar di rumah satu keluarga Melayu di Headington Oxford, cukuplah untuk kami berdua. Setiap pagi saya akan berjalan kaki bersama isteri menghantar beliau ke pejabat. Tempatnya tak jauh dari rumah hanya mengambil masa 10 minit berjalan kaki. Diwaktu petang saya akan menjemput beliau dan berjalan kaki bersama balik ke rumah. Pada waktu winter (sejuk) begini, besar jugalah cabarannya untuk keluar rumah, tapi kami dah hidup di sini 3 tahun lebih dan ini merupakan winter yang keempat kami di sini, sejuk tu memanglah sejuk sangat2, tapi kami dah biasa dengan cuaca begini. Sunyi rasanya kehidupan tanpa anak2 di sisi, maklumlah ini kali pertama kami berpisah dan kami dah tinggal berkeluarga di Oxford ini selama 3 tahun 4 bulan. Namun ada hikmahnya kerana setelah 9 tahun 6 bulan kami berkahwin kami dapat merasai semula alam percintaan dan ia menguatkan lagi rasa cinta dan kasih sayang kami berdua sebagai suami isteri. Alhamdulillah.

Wassalam