Friday, June 30, 2006

Tidurlah Putera Dan Puteriku

Alhamdulillah, Puteraku Hafiy sekrg dah tak payah suruh baca doa sebelum tidur, dia akan membacanya sendiri sebelum dia tidur. Begitu juga dgn Puteriku Hannan, dia pun dah pandai ajuk2 abgnya membaca doa tidur. Seronok papa dan mama dgn perkembangan mrk berdua.


Dulu di mana shj sy berceramah, berkuliah dan mengajar sy selalu mengingatkan pendengar2 dan anak2 murid sy ttg doa tidur, sy akan mengajak mrk semua menghayati maksud doa sebelum dan selepas tidur secara sepintas lalu, tp maksudnya sgt mendalam.

Doa sebelum tidur : "Allahumma bismika ahya wa amut". Ertinya, Ya Allah dgn namaMU aku hidup dan aku mati.

Melihat pd erti doa sebelum tidur ini nampak macam takde apa2, ada org membacanya hanya sekadar membaca tanpa memikirkan apakah maksudnya dan tak kurang juga manusia yg tdk membacanya sebelum tidur serta ada juga yg tak tau doa ini. Kesian.

Dalam doa ini menunjukkan kpd kita sebagai seorg Islam bahawa seluruh kehidupan kita adalah milikNYA, tdk ada satu pun milik kita, semuanya pinjaman drNYA serta hidup dan mati kita ditentukan olehNYA. DIA telah menentukan cara hidup yg bgmn yg wajib kita turuti, bukan mengikut kehendak kita.

Pilihan yg ada mudah shj, jika kita mengikut ketentuanNYA melalui hukum atau syariatNYA maka kita akan dirahmatinya dgn kebahagian selama2nya yg telah DIA janjikan. Dan jika kita memilih utk mengingkari ketentuannya dan hidup mengikut apa yg kita suka dan apa yg kita fikir logik dan baik utk diri kita serta tdk menepati hukum dan syariatnya, maka bersedialah dgn janji azabNYA yg amat2 dahsyat yg menanti kita di akhirat.

Sebab itulah sebelum kita mati (tidur) sebaiknya kita bermuhasabah kembali apa yg telah kita lakukan sepanjang hari. Adakah kehidupan kita hari ini mengikut kehendak Allah atau kehendak syaitan? Adakah dlm hidup kita hari ini kita berjasa pd Islam atau hanya memikirkan keseronokan utk kita dan ahli keluarga kita shj, tanpa mempedulikan org Islam lain? Adakah kita bersedekah sebagai salah satu amal jariah kita? Adakah kita mengajar ahli keluarga kita apa yg telah diwajibkan kpd kita? Apakah kehidupan kita hari ini diredhaiNYA? Dan bermacam2 soalan muhasabah lg yg kita semua boleh tanya pd diri kita.

Soallah diri kita sebelum kita di soal olehNYA. Soalan yg kita tanya sekrg mungkin kita mampu utk menjawabnya atau kita boleh membetulkan kesilapan yg kita telah lakukan, tapi adakah kita mampu utk menjawab soalan2 Allah di akhirat nnti dan adakah kita mampu membetulkan kesilapan kita apabila kita telah mati utk selama2nya. Jika kita rasa kita tdk berada di atas landasan syariat Allah swt, maka segeralah bertaubat dan melakukan perubahan pd diri kita dan jika kita telah pun berada di landasan syariatNYA, bersyukurlah, tambahlah, perbaikilah dan istiqamahlah dgn apa yg kita lakukan serta bergembiralah dgn ganjaranNYA suatu hari nnti.

Doa selepas tidur sy akan huraikan pd minggu hadapan, insyaAllah.