Thursday, June 01, 2006

Cabaran Spring dan Summer

“Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya sesungguhnya ia telah mendirikan agama dan sesiapa yang meninggalkannya maka ia telah meninggalkan agama.” ( hadis)

Cuaca di UK sekrg ni dah tak sejuk sgt, maybe ini masa yg paling best di sini, tp biasalah kena pakai jaket jugak, sbb kdg2 tu sejuk juga. Dah setahun sebulan sy di sini, so dah kenal dgn 4 musim, lambat lg nak balik nampaknya, so 2 tahun lebih lg la nampaknya sy di perantauan ni, insyaAllah.

Yg paling menarik yg sy nak cerita pasal 4 musim ni ialah waktu solat. Kalau masa autumn dan winter dulu mmg la sejuk tp waktu solatnya ok, sbb siang pendek dan malam panjang, so waktu solatnya pun biasa shj, lebih kurang di negara kita, tp bila masuk spring dan summer ni siang makin panjang dan malam makin pendek, so waktu solatnya mmg kita org Malaysia tak biasa.

Di sinilah sy rasa cukup menguji kita sebagai Muslim, mana taknya waktu isya' pd jam 11.22 pm dan waktu subuhnya 2.31 am dan habis subuh pd jam 4.52 am. Kalau berpuasa sunat pasti penat sbb waktu berbuka 9.14 pm, 2.31 am dah kena mula berpuasa. Hebat sungguh cabaran spring dan summer ni. Di sini sy ingin mencadangkan kpd pembaca khususnya di Oxford utk mendownload
athan software agar kita dpt mendengar azan 5 kali sehari di rumah masing2.

Tetapi sebagai Muslim kita tetap wajib menunaikan solat 5 waktu dlm apa keadaan sekalipun, selagi kita belum mati atau gila atau tidak sedarkan diri atau murtad. Tanggungjawab ini mmg susah utk dilaksanakan sekiranya iman kita lemah. Muslim yg mempunyai keimanan yg tinggi shj yg mampu menghadapi cabaran ini. Sy mendoakan saudara2 seagama di UK ini tdk lalai drpd kewajipan ini dan dpt meneruskan solat seperti biasa.

Jika berdasarkan pengalaman sy, mrk yg tdk pernah meninggalkan solat akan bersolat walau di mana shj mrk berada, yg mmg dah biasa meninggalkan solat dan tak cukup solat bukan masaalah spring atau summer tp mrk mmg selalu tinggalkan solat wlpn berada di Malaysia, mrk mmg tdk mengambil berat akan kewajipan ini. Ini merupakan satu tanda kelemahan iman seseorg muslim.

Kalau sesiapa yg ada membaca akhbar utusan 2 minggu lepas, ada laporan ttg satu kajian yg dijalankan di sekolah rendah di Terengganu yg menunjukkan bahawa seramai 51,000 org pelajar tahun 2 hingga 6 yg tdk tahu bersolat
(laporan penuh). Sungguh memalukan.

Wlpn solat 5 waktu adalah wajib dan kita berada di negara yg agama rasminya agama Islam, perkara sebegini boleh terjadi, bayangkan jika kajian diadakan di seluruh negara di semua sekolah di Malaysia, berapa juta agaknya yg tdk tahu atau selalu meninggalkan solat. Perkara sebegini perlu diambil berat oleh semua muslim di negara kita.

Sekarang ini sejak sy berada di Oxford ni, antara nasihat sy kpd pelajar2 sy di Malaysia ialah jgn tinggalkan solat dan perkukuhkan keimanan sebelum pergi ke luar negara, kerana byk lg cabaran yg menunggu di sini. Mmg kita akui di Malaysia pun byk cabaran utk hidup sebagai Muslim samaada godaan dari syaitan yg direjam dan dari syaitan yg bertopengkan manusia. Hanya yg mempunyai jatidiri Islam yg kuat shj yg boleh menghadapi semua cabaran ini.

Akhirnya, bersama2lah kita menjaga kewajipan solat kerana ia sudah pasti akan menggembirakan kita suatu hari nanti. Jgn jadikan waktu spring dan summer ini sebagai salah satu dari alasan2 kita yg beribu utk meninggalkan solat.

** Gambar dari Magnum Photos dan Getty Images