Friday, April 21, 2006

Solat Jumaat Itu Wajib

"Wahai org2 yg beriman apabila diseru utk solat pd hari jumaat, maka hendaklah kamu bersegera menunaikannya dan tinggalkanlah segala urusan, yg demikian itu merupakan lebih baik bg kamu sekiranya kamu mengetahui" (petikan dr Surah Al-Juma'ah).

Hukum solat jumaat adalah wajib bg setiap lelaki muslim yg baligh/mukallaf, solat jumaat tidak boleh ditinggalkan, jika ditinggalkan adalah berdosa besar, sama seperti meninggalkan solat fardhu yg lima waktu, solat2 wajib ini merupakan salah satu rukun drpd rukun islam yg lima.

Ada pendapat sesetengah org melayu yg mengatakan solat jumaat boleh ditinggalkan tetapi tidak boleh melebihi 3 kali adalah salah sama sekali, ada yg solat jumaat hanya sekali sebulan, ini amalan yg sesat, solat jumaat hanya boleh ditinggalkan hanya dgn sebab2 yg dibenarkan oleh syarak shj, seperti sakit tenat, musafir kerana tujuan yg dibenarkan oleh syarak dan sebab2 kritikal yg lain.

Ingin saya tegaskan di sini, solat jumaat tdk boleh ditinggalkan kerana urusan kerja, pergi shopping, urusan isteri dan anak2(keluarga), belajar(ada kelas atau lab), tidur yg disengajakan atau malas dll.

Oleh itu saya menyeru saudara2 seislam yg sama2 merantau di oxford ini utk sama2 mengerjakan solat jumaat dan solat2 fardhu yg lain agar kita terhindar dr bala bencana Allah Taala dan sentiasa berada dlm keberkatan Ilahi.