Wednesday, July 17, 2013

PUASA DI MINGGU PERTAMA

Minggu pertama saya berpuasa bermula dengan kesihatan yang kurang baik. Saya bersyukur kerana Dia SWT ingin menyucikan dosa-dosa hambaNya yang banyak ini sebelum masuk ke bulan Ramadhan. Alhamdulillah.

Walaupun saya lemah dari sudut kekuatan fizikal, namun saya dianugerahkan kekuatan mental olehNya. Berbekalkan iman dan azam yang ada, saya gagahkan diri untuk memulakan rutin ibadah di bulan puasa seperti biasa malah lebih baik daripada puasa di tahun sebelumnya.

Saya meletakkan faktor kesihatan diri di belakang dan saya utamakan faktor bagaimana saya nak mulakan Ramadhan saya pada tahun ini. Alhamdulillah saya bersyukur kerana kesihatan saya yang kurang baik tidak menghalang saya daripada menghambakan diri pada Yang Maha Esa.

Segala amalan fardhu dan amalan sunat dapat saya lakukan dengan baik malah saya rasa saya berjaya pada minggu pertama Ramadhan. Harapan saya agar dapat terus beristiqamah dan menambah baik amalan-amalan ini untuk minggu-minggu seterusnya.


Jika minggu pertama Ramadhan saya mengharapkan keampunanNya, maka di minggu kedua saya mengharapkan rahmahNya seluas-luasnya kepada saya hambaNya yang sangat lemah ini. Ya Rabb!

Disebabkan kekangan kesihatan dan keadaan fizikal yang lemah, maka untuk minggu pertama ini saya hanya mampu menjadi makmum dalam solat isyak dan terawih. Saya berdoa padaNya agar saya mampu untuk menjadi imam di minggu kedua Ramadhan. InsyaAllah.

Di minggu pertama Ramadhan juga saya berdepan dengan banyak kes-kes aduan yang melibatkan sekolah, guru dan murid. Saya diarahkan menyiasat beberapa kes dan diarahkan menghadiri beberapa mesyuarat. Jadual saya padat di minggu pertama Ramadhan. Saya tak banyak berada di pejabat.

Bila berhadapan dengan keadaan kesihatan yang kurang baik dan berhadapan pula dengan banyaknya kes-kes yang perlu disiasat dan tanggungjawab-tanggungjawab rutin di rumah bersama keluarga saya berasa sangat penat.

Tapi disebabkan faktor azam yang kuat sebelum Ramadhan lagi, maka saya masih mampu berdiri di hadapanNya sebagai muslim dan hambaNya yang cuba sebaik mungkin untuk menjadi hamba yang taat kepada penciptaNya. Alhamdulillah.

Kini saya mulakan minggu yang kedua Ramadhan.....Semoga saya dan keluarga tersayang dirahmatiNya...