Friday, January 18, 2013

JAWATAN KUASA RAYUAN FILEM (JKRF)

2012 yang lepas saya terkejut apabila diminta untuk terlibat dengan penapisan filem. Saya tidak tahu yang berada di BPSH KPM ini ada tugasan begitu. Alhamdulillah selepas hampir 6 bulan saya terlibat pada tahun lepas sudah beberapa filem dan iklan telah sempat saya tapis.

Tugas kami bukanlah menapis semua filem yang akan ditayangkan di Malaysia. Kami hanya menapis filem yang tidak lulus tayangan atau terdapat babak yang tidak diluluskan oleh Lembaga Penapisan Filem. 

Apabila pihak penerbit membuat rayuan untuk kelulusan, maka JKRF akan dipanggil untuk menilai kembali keputusan yang telah dibuat.

Alhamdulillah, saya seronok dapat menjadi wakil tunggal KPM dalam melaksanakan tugasan ini kerana ia memberi saya satu ilmu, ruang dan pengalaman yang baru dalam kerjaya. Juga dapat berkenalan dengan mereka yang bukan sealiran dan veteran serta pakar dalam pelbagai bidang.

Antara filem yang saya terlibat yang saya masih ingat ialah Zaiton Ceritaku, Resident Evil, Kepong The Gangster, Cold War dan iklan Ambi Pur. Hahaha!


 
Jawatan Kuasa JKRF 2012

 Melihat berulang kali bahagian yang perlu dipotong

  Masing-masing fokus pada mesyuarat penapisan

 Dibawa mencuba peralatan tayangan baru untuk filem 3D

Melawat peralatan untuk tayangan filem 3D


  Mr. David Teoh belanja makan tengahari di Cyber View Lodge, Cyberjaya 

 
Bersama David dan Wakil Bukit Aman


Alhamdulillah. 2013 saya masih lagi dipertanggungjawabkan untuk mewakili KPM dalam JKRF ;)