Thursday, November 24, 2011

FACEBOOK EPISOD 2

Setelah setahun setengah saya aktif dengan facebook dan memantau pergerakan dan aktiviti pelajar di facebook, akhirnya saya membuat beberapa kesimpulan mengenai budaya facebook di kalangan pelajar.

Majoriti pelajar mempunyai akaun facebook sendiri.

Kebanyakkan pelajar mempunyai ramai friends, ada yang di kenali dan ada yang tidak di kenali. Mereka approve juga yang tidak di kenali bagi menunjukkan kepada semua yang mereka mempunyai ramai friends. Ada yang mempunyai friends sehingga 2000 lebih.

Pelajar suka upload gambar mereka di facebook. Sentiasa update gambar dan status terbaru mereka terutama selepas melakukan apa apa aktiviti di dalam dan di luar sekolah.

Pelajar menggunakan facebook untuk bergossip, berkongsi cerita, maklumat dan perkembangan terbaru mereka dengan friends.

Pada mulanya saya ingatkan pelajar memang gilakan facebook kerana sentiasa online. Maka saya masuk dalam dunia mereka dan sentiasa bersama mereka di alam cyber.

Saya menggunakan facebook untuk menyampaikan maklumat atau apa apa arahan terbaru tetapi apabila saya mengkaji aktiviti mereka di facebook, tidak seperti yang saya jangkakan.

Maklumat yang saya berikan tidak sampai kepada sasaran dan saya terpaksa juga meneruskan cara lama dengan membuat pengumuman di alam nyata. Saya ingatkan mereka selalu online dan rapat dengan teknologi, namum anggapan saya meleset.

Bukti, sekiranya seorang pelajar itu ada 1000 orang friends. Bilangan yang kerap online hanya 10 peratus sahaja daripada friends mereka. Daripada 10 peratus ini hanya 5 peratus sahaja yang memang betul betul friends. Yang lain hanya friends biasa ataupun friends yang mereka approve tanpa mereka mengenalinya.

Jadi, facebook masih belum sesuai untuk berkongsi maklumat dengan semua pelajar. Walaupun mereka celik IT namun majoriti mereka masih lagi susah untuk menggunakan internet.

Kebanyakkan pelajar kerap online bukan kerana mereka terlalu taasub dengan facebook, tetapi mereka tiada pilihan aktiviti lain selain daripada facebook. Mereka bosan, tak dapat berjumpa friends terutama pada hujung minggu dan waktu cuti sekolah. Ibu bapa pula tidak menyediakan aktiviti sihat dan menyeronokkan mereka dan akhirnya facebook menjadi pilihan mereka.

Sekiranya pelajar di beri pilihan dengan pelbagai aktiviti terutamanya aktiviti yang mereka minati, saya pasti mereka tidak akan memilih facebook untuk mengisi kekosongan yang mereka ada.

Apa yang merisaukan saya ialah ada yang terlalu berkongsi dan beremosi di facebook yang akhirnya mendedahkan keburukan dan kelemahan sendiri.

Mereka bosan, tiada pilihan, tak tahu apa yang nak di buat, nak bergossip, upload gambar, update status dan video. Terdapat juga di kalangan mereka yang upload photo atau video yang tidak senonoh serta post sesuatu yang negatif.

Mereka suka mengambil tahu hal orang lain dan dijadikan bahan cerita mereka yang mereka sendiri tidak pasti cerita itu benar atau tidak. Situasi ini boleh mebawa kepada budaya fitnah dan mengumpat di kalangan mereka.

Saya dapati mereka hanya bersosial di laman sosial ini, kebanyakkan mereka tidak mengambil serius apa yang diperkatakan dan apa yang berlaku di facebook.

Akhirnya saya dapati facebook bukanlah sesuatu yang sangat penting dan wajib di kalangan pelajar. Tidak di nafikan mungkin ada yang ketagih dengan facebook. Tetapi kebanyakan mereka tiada aktiviti lain untuk dilakukan dan kebosanan berada di rumah.

Ada juga yang hanya suka dengan facebook sekadar untuk bergossip dan menyibuk tentang hal ehwal orang lain. Inilah dunia pelajar hari ini.... kesian pun ada....Hahahaha...:D


Bersambung di facebook episod 3......