Saturday, February 21, 2009

Sekolah Hari Sabtu

Nampaknya sebulan dua ini saya terpaksa bekerja setiap hari sabtu. Memang begitulah nasib guru walaupun kerajaan telah mengumumkan bahawa hari sabtu merupakan merupakan hari cuti bagi kakitangan awam. Tetapi memandangkan banyak program yang terpaksa dijalankan yang melibatkan guru, ibubapa dan pelajar, di mana waktu persekolahan setiap minggu tidak mencukupi untuk menjalankan aktiviti2 lain selain dari pembelajaran dan pengajaran, maka pihak pentadbiran sekolah terpaksa mengadakan beberapa program pada hari sabtu. Seperti hari sukan, hari anugerah, mesyuarat2 dan lain lain lagi.

Hari sabtu juga merupakan hari sekolah ganti bagi semua warga sekolah. Oleh kerana beberapa perayaan atau cuti umum di Malaysia ini tempohnya agak pendek maka untuk memanjangkan tempoh bercuti bagi beberapa cuti umum, pihak sekolah mengadakan hari sekolah ganti pada hari sabtu. Contohnya bagi sambutan Tahun Baru Cina baru2 ini kami cuti seminggu walaupun cuti umum hanyalah dua hari sahaja, begitu juga dengan perayaan Hari Raya Aidilfitri nanti. Maka beberapa hari sabtu terpaksa digunakan sebagai hari sekolah ganti.

Bagi saya persekolahan hari sabtu tidaklah terlalu membebankan, kerana pihak sekolah ada alasan yang kukuh mengapa diadakan persekolahan hari sabtu. Cuma dengan situasi saya sekeluarga sekarang ini persekolahan pada hari sabtu agak membebankan saya. Memandangkan saya yang terpaksa menjaga anak2 sendirian. Memang saya boleh bawa anak2 ke sekolah, tapi sedikit sebanyak ia akan mengganggu tugas saya dan saya juga kesian pada anak2 kerana meraka terpaksa bangun awal2 pagi bersiap dan mereka terpaksa duduk di bilik saya menanti saya habis bekerja.

Saya pun pada awalnya buntu memikirkan masaalah ini. Seboleh2nya saya tak ingin menyusahkan sesiapa pun dalam soal penjagaan anak2 selagi saya mampu untuk melakukannya. Tetapi apabila saya memikirkan tentang perasaan anak2 yang sudah mula kebosanan tanpa mama mereka di sisi dan mereka sudah pun kepenatan bersekolah seharian dari awal pagi hingga ke petang pada hari isnin hingga jumaat dan juga terpaksa balik lewat pada hari selasa dan jumaat kerana saya habis bekerja pada pukul 6.40 petang dan sampai di rumah pada pukul 7.30 petang. Mereka pun sudah cukup penat dan tak larat nak bangun awal pagi, mandi dan bersiap untuk ke sekolah saya pada hari sabtu. Kesian Hafiy dan Hannan.

Alhamdulillah DIA telah membantu saya dalam soal ini. Tiba2 saya mendapat idea untuk meminta bantuan Ateh. Ateh (Suhaila) merupakan adik isteri saya yang bekerja di Kuala Lumpur dan kerap diarahkan bertugas di Sarawak oleh majikannya. Tuhan telah menggerakkan hati saya untuk menelefon beliau. Alhamdulillah kerana pada bulan ini Ateh banyak bertugas di KL, maka dia sanggup membantu saya menjaga anak2 saudaranya. Hafiy dan Hannan pun gembira sangat kerana Ateh telah datang menjaga dan melayan mereka pada hari sabtu minggu lepas dan hari ini. Terima kasih banyak2 dan saya sekeluarga amat menghargai pertolongan dan kerjasama Ateh.