Tuesday, February 17, 2009

Malam Yang Mencabar

Isnin 16hb. februari 2009 merupakan hari dan malam yang sangat mencabar bagi papa. Jika sebelum ini papa tertekan, penat dan sibuk dengan urusan anak2, tapi pada malam semalam ia merupakan sejarah yang sukar papa lupakan. Peristiwa tersebut amat menguji kesabaran dan ketabahan papa.

Bermula pada petang ahad lagi Hannan Sofea si buah hati papa ni telah buat perangai. Dia memang seorang yang susah untuk makan. Dia seperti tidak ada selera langsung untuk makan malam, maka papa paksa juga dia makan sedikit agar perutnya tak masuk angin dan boleh tidur malam dengan nyenyak. Itu plan papa la. Sebelum tidur Hannan telah buang air besar setelah beberapa hari dia tidak buang air besar. Papa sangat lega kerana risaukan Hannan yang sudah beberapa hari tidak buang air besar.

Semuanya pengurusan anak2 papa berjaya lakukan dengan baik dari waktu petang sehinggalah selepas isya' Hafiy dan Hannan tidur. Dapatlah papa berehat dan bersantai dengan tenang. DitaqdirkanNYA setelah papa tidur 2 - 3 jam dengan nyenyaknya, Hannan kejutkan papa (Hannan memang tabiat dia suka bangun malam dan panggil papa) papa ingatkan panggilan biasa sahaja, kerana dia selalu kejutkan papa di tengah malam minta papa garu, gosok dan belai dia, kadang2 tu dia kejutkan papa hanya untuk pegang tangan dia sahaja (macam2 si genit buah hati papa ni).

Tapi kali ini dia kejutkan papa sebab dia dah termuntah atas bantal dan tilam papa(Hannan memang setiap hari tidur dengan papa sepanjang ketiadaan mama). Banyak betul muntah dia. Apalagi papa pun panik la sebab selama ini mama yang uruskan kalau ada apa2 papa cuma sebagai pembantu sahaja, sebab mama dah maklum yang papa tak boleh terganggu sangat waktu tidur nanti seharian papa akan pening kepala. Kali ini mama tidak ada terkejut besar la papa. Tak pernah terfikir Hannan akan muntah sebab dah lama sangat dia tak termuntah. Papa pun cuba bertenang dan melakukan satu persatu. Selepas papa bersihkan Hannan di bilik air dan tukarkan baju tidur yang bersih papa pun terpaksalah menukar semua sarung bantal dan cadar yang telah terkena muntah Hannan. Bila papa tengok jam, ia menunjukkan hampir pukul 3 pagi.

Papa kalau dah terbangun memang susah untuk tidur balik, Hannan pun tak dapat tidur selepas itu. Mungkin dia masih takut atau badannya masih tidak selesa. Papa pun cuba menenangkan dia dan memujuknya untuk tidur. Akhirnya papa dan Hannan terlelap. Ditaqdirkan Allah SWT, sekali lagi Hannan kejutkan papa, tapi kali ini dia belum termuntah, cuma dia bagitau dia sakit. Lagi sekali papa panik, papa tengok jam ia menunjukkan pukul 5 pagi. baru satu jam papa terlelap Hannan dah panggil sekali lagi. Papa cuba pujuk dia untuk tidur, papa tak jangka dia akan muntah lagi kerana tadi pun dah banyak dia muntah. Tapi apa boleh buat Hannan muntah lagi. Tapi kali ini dia bagitau sebelum muntah, tapi papa yang dah panik ni tak sempat nak fikir apa2 terus papa tadahkan kedua tapak tangan dan akhirnya si genit ni muntahlah atas tangan papa.

Papa memang seorang yang penggeli (sama pula dengan perangai Hannan) tak pernah terfikir papa untuk tadah muntah manusia. Tapi bila dengan anak sendiri semuanya boleh. Dalam hidup papa tak pernah papa terfikir untuk mandikan seseorang apalagi untuk basuh air kecil dan air besar seseorang. Tapi kali ini papa mampu untuk menadah muntah anak. Banyak perubahan yang telah berlaku pada diri papa sekarang. Kini papa lebih memahami erti perhubungan dengan darah daging sendiri. Dahulu masa papa remaja, papa pernah menjaga arwah ibu yang sakit tenat, tapi papa hanya mangangkatnya ke bilik air atau bilik mandi dan menjirus atau menuangkan air paip sahaja, yang lain2 semua arwah ibu mampu melakukannya sendiri.

Pukul 6 pagi kami semua bangundari tidur dan mula bersiap untuk ke sekolah. Sekali lagi papa tertekan bila memikirkan perut Hannan yang kosong setelah termuntah banyak semalam. Papa pun bagi Hannan makan dua keping biskut dan air milo. Lagi tertekan Hannan taknak makan. Papa risau sebab Hannan memang setiap hari dia taknak makan makanan yang disediakan di kindergarten. Papa pun tak faham kenapa. Jadi dengan perut yang kosong semalam, dia taknak makan paginya memang merisaukan papa, takut dia jatuh sakit. Alhamdulillah Hannan tidak menunjukkan tanda2 untuk demam. Akhirnya papa masukkan biskut dalam mangkuk agar dia boleh makan dalam kereta sepanjang perjalanan.

Ditaqdirkan DIA lagi, baru separuh perjalanan Hannan bagitau dia nak muntah lagi. Dengan perjalanan yang masih jauh dan jalan raya yang sangat sibuk di waktu pagi2 begini memang susah untuk berhenti, semua kereta sangat laju kerana semua orang berkejar untuk ke sekolah dan tempat kerja. Apalagi, panik la papa. Tak sangka pula dia nak muntah lagi sebab bukannya dia makan apa2 sangat pun pagi ini, semalam pun dah dua kali dia muntah. Satu lagi kejutan Hannan pada papa. Oleh kerana papa yang tengah memandu, tak banyak yang papa boleh lakukan. Papa minta Hafiy ambil biskut dalam mangkuk Hannan dan papa suruh Hannan muntah dalam mangkuk tersebut dan pegang sehingga papa cari tempat yang selamat untuk berhenti. Akhirnya setelah dua kali muntah dalam mangkuk tersebut papa dapat berhenti di tepi jalan dan membuang muntahnya.

Selepas membersihkan mulut Hannan dengan tisu papa meneruskan perjalanan. Bila sampai di sekolah papa pesan pada cikgunya agar bagi sahaja biskut atau roti pada Hannan sekiranya dia taknak makan nasi nanti. Papa pun meninggalkan Hannan di kindergarten dengan perasaan yang amat risau kerana memikirkan perut Hannan yang kosong dan bimbang takut2 dia demam. Alhamdulillah keadaan Hannan baik sepanjang berada di sekolah dan dia pun tidak demam. Semuanya kembali seperti biasa bila papa jemput anak2 pada waktu petangnya. Syukur pada Yang Maha Esa kerana doa papa di Masjid Hasanah B.B. Bangi dimakbulkanNYA.

Papa juga berterima kasih kepada jejaka hensem papa dan mama (Hafiy) kerana mampu berdikari dan membantu bila papa perlukan dalam situasi papa yang panik ini. Hafiy juga faham dengan situasi dan dia tidak buat hal yang pelik2 yang boleh memeningkan kepala papa dan pandai menguruskan dirinya sendiri sepanjang peristiwa besar ini berlaku. Terima kasih Hafiy Syafiqy.

Semalam sebelum tidur, papa cuba bertenang dalam menguruskan anak2 dan rumah. Sebelum tidur papa telah memujuk anak2 supaya tidur dengan baik dan papa telah berpesan khusus pada Hannan agar tidur baik2 dan nyenyak serta jangan bangun tengah malam., nanti kesian papa terpaksa pening kepala sepanjang hari kerana tidak cukup tidur. Alhamdulillah anak2 faham, cuma Hannan telah bagitau papa sebelum papa tinggalkan dia di katil yang kalau dia rasa nak muntah tengah malam dia akan kejutkan papa. Papa hanya mengiyakan kata2nya. Akhirnya anak2 papa tidur dengan badan yang sihat dan gembira dalam susasana hawa dingin yang nyaman dan selesa. Kini tibalah masa untuk papa bersantai dan berehat dan seterusnya berchatting dengan mama di Oxford untuk melapor dan mengadu perihal anak2.

Papa bersyukur sangat2 pada Allah SWT setelah bangun pada jam 5.45 (selasa) pagi ini. Alhamdulillah anak2 papa tak bangun semalam. Papa, Hafiy dan Hannan semuanya tidur dengan nyenyak tanpa sebarang gangguan. Pagi ini semuanya bersemangat dan segar dan semuanya kembali seperti biasa. Sekali lagi papa ucapkan alhamdulillah syukur yang amat sangat pada Ilahi kerana memakbulkan doa2 papa, mama, Hafiy dan Hannan serta mengurniakan ni'mat kesejahteraan dan kegembiraan kepada kami sekeluarga yang tidak terhitung ini.