Saturday, February 28, 2009

Guru Kelab Ragbi

Dulu jika saya masuk ke sekolah mana2 pun saya akan menjadi jurulatih dan pengurus bagi permainan sepak takraw. Malah saya akan mohon dengan pentadbir untuk wujudkan kelab takraw sekiranya di sekolah itu belum ada permainan ini. Sememangnya saya memang arif dan mahir dalam permainan ini, sebab itulah saya akan pastikan kelab permainan yang saya pegang di mana2 sekolah pun ialah kelab takraw.

Memang dari zaman kanak2 lagi saya meminati takraw, 3 orang adik beradik lelaki saya ialah pemain takraw dan saya paling mahir di posisi tekong, adik saya akan menjadi apit kiri dan abang saya akan menjadi apit kanan. Kami 3 beradik saling melengkapi antara satu sama lain dalam satu regu jika kami menyertai mana2 kejohanan. Akhirnya kami semua mewakili sekolah dalam permainan ini. Saya juga pernah sampai ke kejohanan peringkat Negeri Kelantan pada zaman persekolahan saya, Begitu juga adik dan abang saya. Permainan ini saya teruskan hingga ke universiti.

Oleh kerana saya meminati permainan ini dan boleh bermain dan melatih pelajar setiap petang di gelanggang sekolah, maka saya gembira bertugas setiap kali bermain bersama dan melatih pelajar2. Pencapaian terbaik saya di sekolah ialah saya menubuhkan kelab takraw di SMK Cyberjaya pada tahun 2005 dan menyertai kejohanan takraw Daerah Sepang Selangor. Dalam kejohanan ini saya telah berjaya membawa pelajar2 sehingga menjadi johan peringkat Daerah Sepang dan akhirnya berjaya terpilih mewakili Daerah Sepang ke peringkat Negeri Selangor.

Kini di sekolah yang baru selepas saya pulang ke tanahair hujung tahun lepas saya ditugaskan mengurus kelab ragbi. Zaman saya remaja say tidak pernah bermain ragbi dan tidak tahu bagaimana permainan itu di mainkan. Tidak ada langsung saya ilmu tentang ragbi. Tapi saya seorang guru yang menerima apa sahaja dengan positif. Kini saya telah mula mengenali ragbi dan sedang belajar apa itu permainan ragbi. InsyaAllah setiap hari rabu ahli2 kelab ragbi akan turun berlatih dengan jurulatih yang telah saya amanahkan di kalangan pelajar. Saya nak ajar pun saya sendiri masih belajar dan masin mentah dengan permainan ini.

Kejohanan ragbi peringkat Daerah Hulu Langat telah pun berlalu dan sekolah saya telah berjaya sampai ke peringkat separuh akhir 'bowl', inilah kejayaan pertama bagi sekolah yang saya baru berkhidmat. Di bawah saya kongsikan dengan pembaca gambar2 di sekitar kejohanan ragbi peringkat Daerah Hulu Langat.





Wassalam