Sunday, February 08, 2009

Mula Bersekolah di Malaysia

Alhamdulillah Hafiy Syafiqy dan Hannan Sofea telah pun memulakan persekolahan mereka di Malaysia. Papa dan Mama juga bersyukur kerana mampu menghantar mereka ke sekolah agama swasta yang menggabungkan kurikulum Kementerian Pend. Malaysia dan kurikulum Jabatan Agama Islam Selangor serta banyak menggunakan Bahasa Inggeris dalam sesi persekolahan mereka. Semuanya berlaku mengikut plan yang telah kami rancangkan dari awal.

Tidak banyak perbezaan dari segi sistem persekolahan di sekolah ini berbanding sekolah agama swasta lain di Bandar Baru Bangi. Cuma mengikut perkiraan saya sekolah ini mengenakan yuran bulanan yang paling tinggi di Bangi. Mungkin ada yang lebih tinggi di luar pengetahuan saya. Faktor saya memilih sekolah ini kerana mereka menyediakan dua gabungan kurikulum yang mengandungi subjek2 yang ada di sekolah kebangsaan dengan tambahan subjek Bahasa Arab dan Tahfiz serta banyak menggunakan Bahasa Inggeris dalam sekolah mereka.

Objektif yang saya letakkan untuk Hafiy dan Hannan ialah 1) Mereka dapat masuk ke dalam sistem pendidikan Malaysia tanpa sebarang kejutan budaya pembelajaran. Memandangkan di UK mereka agak selesa dengan sistem di sana dan mereka juga tidak mahir berbahasa Melayu. 2) Mereka dapat menguasai sistem Pendidikan Islam dan budaya Islam/muslim dengan cepat dan menghafal beberapa surah yang penting dari al-Quran. 3) Mereka dapat menguasai kemahiran asas Jawi dan Bahasa Arab. 4) Akhir sekali, mereka dapat mengekalkan penguasaan Bahasa Inggeris dalam diri mereka dan dalam masa yang sama mahir dalam Bahasa Ibunda.

Di hari pertama sekolah ini belum siap sepenuhnya memandangkan mereka baru memulakan sesi persekolahan di bangunan yang baru siap. Segala kekurangan harap dapat diatasi oleh pihak pengurusan dengan sebaiknya. Di akhir tahun 2009 nanti kami akan bermuhasabah bagi menilai samaada 4 objektif yang kami gariskan terhadap anak2 kami tercapai dan mampu dicapai atau tidak. Sekiranya keputusannya adalah negatif, maka kami akan menukarkan mereka ke sekolah lain pula.

Gambar2 mereka di hari persekolahan

Menyiapkan beg untuk ke sekolah
(Hannan sedih uniform kindergarten belum diterima)

Bersiap sedia ke sekolah

Ceria di pagi hari

Teruja nak ke sekolah baru

Bergaya ke sekolah

Cepatlah hantar kami ke sekolah

Hafiy dengan gaya 'cool' di Kelas Ibnu Sina

Hannan dan Mama di Kindergarten
(Hari pertama kelas belum siap sepenuhnya)

Mama bergambar kenangan bersama anak2 di hadapan sekolah

Selamat berjuang kepada Putera dan Puteri Papa dan Mama semoga berjaya menjadi Khalifah Allah S.W.T.

Wassalam