Tuesday, November 13, 2007

Winter - Ujian Sudah Bermula

Sekarang ni cuaca semakin hari semakin sejuk. Tak lama lagi musim winter, jadi rutin hidup pun mula berubah mengikut perubahan cuaca dan waktu. Di UK ni setiap 3 bulan corak hidup mesti akan berubah, ia berubah mengikut musim, jadi dalam setahun 4 kali jugalah rutin kehidupan kami berubah.

Sekarang waktu malam semakin memanjang dan waktu siang semakin memendek. Bayangkan pukul 5 petang dah gelap, waktu maghrib masuk jam 4.00 petang dan pukul 7 pagi pun masih bergelap. Cepat betul masa berlalu dah masuk winter yang ketiga kami di sini. Mungkin winter yang terakhir, InsyaAllah.

Sekarang waktu solat semakin pendek terutama waktu zohor, asar dan maghrib. Kalau tak dijaga betul-betul akan terlepas waktu solat. Kalau di tahun-tahun yang lalu susah juga saya nak uruskan waktu solat dengan baik, terutama pada hari-hari bekerja, maklumlah belum biasa dengan keadaan di sini, sekarang alhamdulillah pengurusan saya semakin baik.

Bila dah masuk tahun yang ketiga saya di sini, saya kadang-kadang sedih dan kesian bila melihat muslim yang mengambil mudah soal solat. Ada muslim yang selalu terlepas waktu solat dalam waktu sekarang yang pendek. Solat itu fardhu ain ke atas setiap muslim tak kira walau dalam apa keadaan sekalipun. Tapi malangnya mereka meninggalkan solat bukan kerana alasan yang kuat tapi kerana sebab-sebab yang remeh temeh. Contohnya, kerana asyik sangat melepak dan berbual-bual kosong akhirnya terlepas waktu solat, juga kerana terlalu asyik bekerja sampai terlupa waktu solat dah habis dan juga kerana terlalu asyik berjalan-jalan dan membeli belah akhirnya solat ditinggalkan. Saya rasa ini kesalahan yang sangat besar kerana kelalaian dan kelemahan iman seseorang muslim itu sendiri. Saya pun tak tahu apa yang mereka nak jawab di hadapan Allah swt di Akhirat kelak.

Waktu hidup kita selalu lupa tanggungjawab kita di dunia sebagai seorang muslim, bila dah mati nanti kita tidak mampu untuk menyesalinya. Masa hidup kita boleh berbangga dengan apa yang kita buat dan apa yang kita ada tapi bila mati menyesal tidak berguna. Sebab itulah saya selalu mengingatkan diri saya dan keluarga tentang keadaan ini. Saya tak mahu hidup di dunia dipenuhi nikmat tapi bila mati di akhirat nanti dilimpahi azab neraka.

Sebagai guru agama, saya bukan risau pada diri saya dan keluarga sahaja. Tapi saya juga risaukan masyarakat persekitaran saya. Saya berasa bertanggungjawab untuk mengingatkan saudara-saudara seagama yang ada. Mungkin bagi sesetengah muslim yang tidak faham Islam berpendapat mengapa mereka perlu menyibuk hal orang lain. Ini muslim yang tidak faham agama mereka sendiri sebenarnya.

Menjadi seorang muslim bukan hanya memikirkan diri dan keluarga mereka sendiri sahaja, tetapi mesti mengambil tahu keadaan masyarakat persekitaran. Tapi bukan senang sebenarnya untuk mengambil berat sesama muslim, ramai orang tak boleh terima, bagi mereka semua dah tahu kewajipan masing-masing, jadi masing-masing jaga diri masing-masing. Dengan keadaan sesetengah masyarakat sekarang yang bijak, ego dan susah mengakui kelemahan diri sendiri terutama dalam aspek keagamaan menjadikan segalanya semakin hari semakin rumit.

Sekali lagi saya ingatkan diri saya dan rakan-rakan seagama untuk menjaga solat, di mana bermula bulan ini waktu solat semakin hari semakin pendek sehinggalah musim sejuk berakhir. Jangan biarkan aktiviti-aktiviti keduniaan kita seperti bekerja, bermesyuarat, berpersatuan melepak, berbual-bual, jamuan, berjalan-jalan, membeli belah dan lain-lain menyebabkan kita terlalai dalam menunaikan solat dalam waktunya.

Wassalam