Sunday, March 29, 2009

Rutin Hujung Minggu

Setiap hujung minggu sudah menjadi kemestian bagi papa dan anak2 bersarapan roti canai di salah sebuah restoran di Dengkil. Anak2 pun dah faham bila bangun pagi ahad je semua akan bersiap untuk ke restoran tersebut. Anak2 memang bangun awal walaupun hari ahad. Jadi pukul 7.30 pagi kami dah ke restoran untuk sarapan bersama.

Cuma buat masa ini kami hanya bertiga tanpa mama bersama. Si Hannan memang bising je sebut nama mama. Dia memang begitu setiap kali mama tiada. Naik kereta pun bising sebut mama, nak makan pun dia ingat mama, kesian Hannan. Si Hafiy pula jenis yang ingat mama tapi tak disebut, begitulah agaknya anak lelaki.

Menu kami tak pernah bertukar. Papa biasanya akan makan roti canai sardin dan teh tarik, Hafiy pula dengan roti canai dan milo ais, begitu juga dengan Hannan, tapi Hannan dia nak milo panas, macam orang dewasa pula. Setakat ni kami belum jemu dengan menu ini, maklumlah seminggu sekali je.

Balik dari sarapan biasanya papa akan terus ke tingkat atas membasuh pakaian dan melipat pakaian yang telah kering sementara anak2 pula menonton tv di bawah. Bila selesai urusan mengemas tempat tidur dan membasuh serta melipat pakaian papa akan berehat sementara menunggu tengahari sedikit untuk memasak dan makan tengahari bersama.

Selesai makan tengahari kami akan bersiap untuk solat zohor berjemaah dan seterusnya berehat sementara menunggu mama 'on line' untuk berwebcam atau berskype sehinggalah waktu asar. masa ni lah papa akan 'melaporkan' semua yang berlaku dan anak2 dapatlah bercakap dan melihat mama mereka. Kalau hari biasa memang tak sempat.

Selesai solat asar berjemaah papa akan menggosok pakaian kerja papa dan pakaian sekolah Hafiy untuk seminggu. Satu jam selesailah menggosok semuanya. Selepas itu dapatlah papa berehat seketika sebelum membuat persiapan makan malam bersama anak2.

Selepas makan malam, papa akan berehat bersama anak2 sementara menunggu waktu maghrib dan Hafiy akan menyemak jadual sekolah untuk keesokan harinya. Selepas solat maghrib dan isya' berjemaah anak2 akan tidur dan dapatlah papa berehat dan membuat persiapan papa dan anak2 untuk hari esok.

Dengan keizinan Allah Yang Maha Esa, mama dijangka menghantar thesis Phdnya tak lama lagi, insyaAllah. Tapi kami hanya merancang dan berusaha serta berdoa dan bertawakkal pada Ilahi, hanya DIA yang akan menentukan segala2nya. Amin.